mandag 22. mars 2010

Multimedia message

På vei hjem møtte vi helt tilfeldig Thomas Leth-Olsen og en brite. En kort prat i pissregnet. For min del ble det 5 timer effektiv sykling (pauser trukket fra). TSS på 309 og intensitetsfaktor (IF) på 0,805. Normalisert Watt på 262. Ny knallhard klatreøkt i morgen. Halsende etter de andre med min tunge kropp og cyclocross.

Multimedia message

Team Nakamura i Provence, dag 2

torsdag 11. mars 2010

En vanvittig dag !


På mandag lanserte Intersport sin nye storsatsing innen sykkel. Som del av dette har de laget tre sponsede Team lag - henholdsvis Team Nakamura Triathlon Junior og Senior, samt Team Nakamura Sykkel. Lagene og satsingen ble lansert på mandag hos Foss Sport på Strømmen.

Tidligere på dagen deltok 5 av oss på seniorlaget i en reportasje av TV2 i Holmenkollen. Vi ble satt opp på Terrengsykler og kjørte bakkedrag opp mot Frognerseteren. Da fikk jeg en skikkelig Aha opplevelse med hva en terrengsykkel kan være. Jeg har syklet birken tre ganger, på min "gamle" Gary Fisher Paragon Alu sykkel, med ordinært oppsett. Det har holdt til merket alle tre ganger, men jeg kan aldri si jeg har hatt den store "sykkelfølelsen". Nå fikk vi de hotteste terrengsyklene fra Intersportmerket Nakamura - Platinum Custom XX (vekt 7,8 kg). Da skjønte jeg hva en terrengsykkel kan være - for første gang opplevde jeg det som gøy å sykle en MTB. Vel, nok om det.

På ettermiddagen ble lagene lansert og presentert. Vi fikk utlevert vanvittig mye bra utstyr. Shimano Sykkel- og Triathlon sko, Nakamura Temposykler til en veiledende pris av 60.000 kroner, giro sykkel- og triathlonhjelmer og briller og vanvittig mye top-of-the-line Craft tøy. Jeg kjenner at det legger et ekstra press på meg i forhold til å bli satset på - jeg liker å ha høye målsettinger og forsøke å nå de - så det skal bli gøy å skvise ut det lille ekstra for å yte for laget og sponsorene. Jeg kan ihvertfall si at jeg aldri har hatt en så velutstyrt temposykkel noen gang, og spesielt vekta er jo vesentlig lavere enn jeg har syklet på tidligere. I løyper som har endel bakker blir jo dette en veldig forbedring - norseman, holmestrand NM og Hawaii vil dette være en fordel.

Når dagen var ferdig var jeg "litt satt ut", og det tok tid å samle tankene. Det jeg sitter igjen med i ettertid er at dette skal bli fantastisk gøy, og jeg har en sterk tro på at 2010 blir et kanonår. Den energien som dette skaper vil bli kanalisert inn i treningsøktene, og kombinert med vanlig fokus og målrettethet vil dette blir veldig, veldig bra.

En ekstra dimensjon i år er jo at også andre danner lag - og ekstra artig er det at enkelte er svært så "eplekjekke" i uttalelsene sine. Det er derfor bra at det som teller til syvende og sist er resultatene og prestasjonene, der og da. Det er ikke noe poeng i å vinne treningene eller diskusjonene - her er det kun hvor godt man når målene sine som står igjen i ettertid. Mens andre har prioritert skiløping og ymse trening, har jeg hatt et voldsomt svømmefokus, som har gjort at jeg nå har forbedret svømmingen min mye. aldri før har jeg kunnet svømme flere 200m etter hverandre i bassenget ned mot 2:50. Skiløping gjør deg sikkert god til å løpe på ski, men det hjelper deg svært, svært lite i vannet. så her er det viktig å prioritere relevant og riktig trening, og ikke surr og tull, og kjeftesmella.

dette har begynt å bli veldig gøy,
1 uke i bakkene i Provence står for døra,
med de beste utøverne i Norge,
klart det blir hardt.

mandag 1. mars 2010

Gjør som svømmerne!

Kroppen er merkelig, og noen ganger er den ikke merkelig - merkelig egentlig.
Jeg har siden november (og kanskje før det) hatt vondt i høyre arm, og spesielt skulder. Når jeg har svømt (noe jeg har gjort 2-3 ganger i uka, 1 time hver gang) så har det verket i skuldra etterpå. Jeg har konkludert med smertene er svømme-relatert (dårlig teknikk) - at jeg derfor ikke tåler "så mye" svømming.
Antageligvis har det vært veldig feil.

Ved inngangen til vinterferien åpnet det seg uendelige muligheter for å fråtse i bassengtid. Jeg kastet meg ut i det, og ble med de unge svømmerne våre (de som ikke var på vinterferie), og svømte nesten hver dag - nærmere bestemt slik:

Lørdag 20/2: 3200m
Søndag 21/2: 3400m
Mandag 22/2: 3000m
Tirsdag 23/2: 6000m
Onsdag 24/2: 4000m
Torsdag 25/2: 4900m
Lørdag 27/2: 4700m
Søndag 28/2: 4600m

Det blir 33.800 meter svøm på en uke. Og etterhvert utviklet vannfølelsen seg veldig - og jeg har lært meg å svømme "grei" butterfly (4x50m) og "grei" Medley (8x100m - rundt 1:45/100m). Jeg Flipper bedre enn noengang, og svømmer med mindre bruk av krefter enn tidligere. Først og fremst har jeg opplevd gleden ved å svømme - mestringsglede, der økter på 4000 - 5000 meter har vært helt greit.

Men det merkeligste (eller ikke?) er at skuldra har blitt som "smør". Smertene er helt borte - bevegeligheten er bedret, og jeg føler meg bedre enn på lenge.
Totalt ble uka over 17 timer trening - og svømmingen har gjort at jeg ikke føler meg sliten i beina - svømmingen har en god restitusjonseffekt, samtidig som pulsen drives opp.

Nå skal jeg ned på et (for meg) normalt nivå igjen - 2-3 økter i uka. tilgjengeligheten til svømmehallen er ikke like stor fremover. Men dette har vært en svært, svært positiv opplevelse.

fredag 26. februar 2010

Svømming og svømming og svømming

I går ble det nye 4900 m med svømmegruppa (smågutta og jentene). Det hele startet med 400m med nyttige Crawl drills, og så hamret det igang med blant annet 4 x (4 x 150m i Sone 1+2+3+4) og 6 x 100 Medley osv. Sone 4 er terskelfart, og det "svir" litt å kjøre det etter å ha kjørt sone 3 rett før.
Jeg har lagt inn alle økter i WKO+, som er mitt nye "våpen" i treningen. Der kan man over tid følge blant annet treningsbelastningen, både totalt og for den enkelte sport. Det er veldig fascinerende å følge CronicTrainingLoad (CTL), AcuteTrainingLoad (ATL) og TrainingStressBalance (TSB) over tid.
CTL=CronicTrainingLoad sier noe om hvor mye trening en har i kroppen. ATL=AcuteTraining Load sier noe om hvor mye trening kroppen prøver å absorbere. TSB=TrainingStressBalance TSB=CTL-ATL og sier noe om du trener mer enn du greier å absorbere (TSB<0).>
Ved å se på mine verdier siden starten av dette året ser jeg at TSB (den gule kurven) den siste tiden peker jevnt nedover og er langt under null (mellom -35 og -45). For min del nærmer det seg en uke med mindre trening for å absorbere belastningen.



Siden jeg har hatt et (til meg å være) ekstremt svømmefokus den siste uken, er det interessant å se på grafen beregnet kun ut av svømmeøktene:

Det er tydelig å se hvordan TSB (den gule grafen) har deiset rett i bunn på grunn av all svømmingen i det siste. Jeg registrerer at etterhvert som svømmebelastningen har økt, har jeg bare følt meg bedre og bedre, men spørsmålet er jo selvfølgelig bare når man skal "skru ned", og ta til seg treningsbelastningen, før man "skrur opp" igjen.
Foreløpig er jeg en "novice" i bruken av WKO+, men jeg ser allerede nå at dersom jeg kombinerer dette med den følelsen jeg har, og de signaler kroppen gir, så kan det bli et utrolig nyttig instrument over tid.

torsdag 25. februar 2010

Svømmefokus

Ja, det er det jeg har for tiden, svømmefokus. Og når man fokuserer på noe, så blir det gøy - det er alltid min erfaring - det som er ute av fokus, blir ikke gøy.

På grunn av Vinterferien, og konkurransegruppas tur til thailand, er svømmegruppas bassengtimer veldig åpne. Det er derfor plass til meg hver dag, i flere timer om gangen. Jeg bestemte meg derfor for å følge D-gruppa, der Floyd svømmer (9 - 11 åringene). Jeg fulgte på tirsdag deres program - et to timers svømmeprogram, med 15 minutter Core/Landtrening i forkant. Det ble en sjokkartet opplevelse, og jeg opparbeidet meg en dyp, dyp respekt for hva Floyd faktisk gjennomfører i løpet av en uke i svømmehallen.

Det ble intervaller i alle retninger og varianter, lange rolige og korte raske, serier med Medley, Kick på både rygg og mage i ulike soner, og ryggsvømming i lange serier. Totalt sett ble det 6000 meter, og jeg var vel den som slet mest med å komme meg ut og ned i badstua. Dette gjør altså Floyd tre ganger i uka, samt ytterligere en trening med styrke. Det slo meg at det er en årsak til at han nå svømmer 400m under 6 minutter, og har hatt en progresjon som er helt absurd det siste året - det er klart det henger sammen med treningene. Der vi Triathleter dilter oss rundt 1-3 timer i uka i bassenget, legger de ned 5 timer effektiv svømming - det er klart det er en sammenheng.

Så i går kjørte jeg unna ytterligere 4000m i egen regi, innlagt 3x300m TEST med 30 sekunder pause mellom. De gikk på 4:42,6 (160bpm) - 4:41,7 (167bpm) og 4:45,2 (171bpm). Det gir en terskeltid pr 100m på 1:34,4 og det hele var ganske greit egentlig, hadde full kontroll og kunne definitivt presset sisteintervallet ned mot 4:40,0 om jeg ikke skulle svømme ytterligere 2500m rett etterpå.

Og i dag - ja i dag er det ny 2 timer økt sammen med Floyd igjen - nye 6000m +. Klager ikke han (og det gjør han aldri), så klager ikke jeg. Det er artig når pappaen ser opp til sønnen ,til tross for aldersforskjell på 30 år. Det er godt jeg vil ha noe å strekke meg etter, og at jeg må skjerpe meg til det ytterste for å holde følge, og etterhvert bare for å unngå at han skal se på meg med medlidenhet.
Jeg vil jo om kort tid bli kraftig parkert - jeg vet jo det. Men ved å omgi seg med de beste blir man bedre selv. Og i år svømmer jeg allerede mye bedre enn jeg har gjort noengang før, så det går fremover med meg også.

onsdag 10. februar 2010

Jeg velger meg april!

Jeg velger meg april!
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder, -
dog fred er ei det beste,
men at man noget vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter, -
i den blir somren til !