lørdag 31. oktober 2009

Svømmedag - 6700 meter

Greit med en svømmedag. Kl 07:00 ble det 4000m (hvorav 2*20min i våtdrakt på 1:31 min/100m fart) og kl. 15:00 ble det 2800m. (3*800m på racepace + 8*50m sprint). Skulle hatt ytterligere en økt i dag, 4*3min på VO2max fart, men det er tross alt lørdag, og det ble rødvin og baccalao istedet. I morgen min lengste longrun, 32km på asfalt, hvorav 4*6,5km på ironman+ pace. Hammering om!

torsdag 29. oktober 2009

En solid dag i Arizona !

I går tok jeg feriedag, for å trene konkurranse spesifikt. Mine vanlige økter den siste tiden gir bra volum, men er ikke direkte relevante i forhold til de kravene IM Arizona stiller - utesykling på CycloCross med piggdekk i kuldegrader er jo ikke akkurat Triathlonposisjon i tørre og varme Arizona.
Jeg startet opp med 15 min oppvarming på Cerveloen (P2C) som for tiden er montert på Compu Trainer rulla. Deretter på med Tempohjelm, av med vifte, og igang med IM Arizona Live Video på rulla. Jeg tillot meg kun å reise meg opp 30s for hver 10min, og en ekstra 1 minutt for hver halvtime. Jeg skulle kjøre 90km, og ville legge meg på belastning/intensitet over IM.
Svetten haglet, og de første to timene gikk greit. Kjørte 90 km på 2 timer og 28 min, ble 265 watt i snitt, rundt 37 km/t. Pulsen driftet jevnt oppover på grunn av den intense varmen og væsketapet. Erfaringen fra Hawaii i fjor var at det å sykle på rulle inne er vesentlig tøffere enn utesykling, selv i Hawaii varme - man mister vindens lufting mot kroppen.

Etterpå rett over på tredemølla. 2 grader stigning og 10,5 km på 13km/t. Beina var fine, og dette lovet godt.

Senere på kvelden ble det 1 time svømming, og i dag har det blitt morgensvøm og sykling t/r jobben. Så nå er jeg rimelig toast, og skal ta tidlig kveld.

mandag 26. oktober 2009

Vokser treet inn i himmelen likevel?

Etter Kalmar har jeg i perioder hatt det tungt treningsmessig, men likevel presset på. I et vanlig treningsopplegg ville jeg ha lagt inn en Rest & Recovery uke hver fjerde uke, med redusert volum, for å gi kroppen (og motivasjonen) mulighet til å hente seg inn. Jeg har også nå hatt dette i bakhodet hele veien, men likevel har jeg kuttet det ut - bare køla på liksom - tatt en uke om gangen, og hver mandag har det bare vært påan igjen.
Jeg har ikke planlagt uke-for-uke som jeg vanligvis gjør - jo, riktignok har jeg hatt en "grunnstamme" (terskeløktene, LongRun, VO2max økter osv), men jeg har ikke forhåndsplanlagt uka i antall timer, og når øktene skulle gjennomføres. Ambisjonen har vært å få gjort mest mulig fra start i uka, og heller bruke helgen til en justering - og jagge meg har det funka rimelig greit. Ukedagene har vært sprekkfulle av økter - vanlig dag er 3-4 økter om dagen. Helgene har vært litt roligere.

Dette har medført at det har blitt 14 - 18 timersuker hver uke, uke etter uke. Ikke en R&R uke siden i sommer. Kroppen har tydeligvis tilpasset seg, for den er klar til hver økt nå - stritter ikke imot lenger - har tilpasset seg det nye regimet.
Og i dag kjente jeg at jeg har "brutt gjennom" en terskel, og at jeg presterer på et høyere nivå enn for noen uker siden - jeg kjenner meg solid, selvsikker og en følelse av "klar" sitrer inn. Nå har jeg to knalltøffe uker foran meg, før jeg "slipper opp".

Så er spørsmålet - vil det holde, eller kommer "smellen"?
Det er fire uker igjen til løpet - vil jeg drive meg over kanten ved å knuse til de to neste ukene, eller er det akkurat det som vil gi meg de siste minuttene og kvalifisering?
Jeg har ihvertfall tenkt å "knuse til nå" - det får bli en fortsettelse av "etter-Kalmar-eksperimentet" - og så får jeg evaluere etterpå.

Arizona lokker i det fjerne.

mandag 19. oktober 2009

Svøm og løp er i rute !

Super svømmeøkt på fredag, 1:13 og 3700m med hovedsett 20*100m med start 1:55. Alle gikk på 1:32 - 1:33, og det med flip. Så på lørdag solid terskeløkt på rulla, 1*32min på 330 watt. Og på søndag 27km på asfalt i maridalen, med hovedsett på 4*5km, der farten lå på omtrent 14 km/t på alle dragene. Og i dag er beina helt fine. Dette ser lovende ut, og tid for å få inn noe mer spesifikk trening på trisykkelen.

torsdag 15. oktober 2009

Ustoppelig - GO, GO, GO

Jeg er helt ustoppelig nå, kan hamre ut fire økter om dagen og likevel føle overskudd. Det har pågått en stund nå, og jeg går og venter på "smellen" - vi får se. I dag, torsdag, morgensvøm 45min, så sykkel til jobb 45min, sykkel hjem 45min, og på kvelden en 7x60s @ 60s pause på 420 watt på rulla. I morgen er det fullt kjør igjen. Snart jul? Kommer nissen i år?

onsdag 14. oktober 2009

Terskeløkt Tredemølle - 1x32 min

Akkurat ferdig med en perfekt terskeløkt på tredemølle. 6% stigning, 12,5 km/t, ett drag på 32 minutter. Pulsen steg jevnt og fint opp like under terskel. Det føltes helt greit frem til de siste 10 min, og da måtte jeg "jobbe" litt. Dette var en positiv økt, og et tegn på at løpingen begynner å bli robust og solid. Må også legge til at jeg syklet t/r jobb tidligere i dag, ca 45 km, og en fin prolog.

lørdag 10. oktober 2009

Terskeløkt på Tredemølle på Bardøla

Akkurat gjennomført ukas terskeløkt. 2x15 minutter med 5 min rolig pause. Ukjent mølle for meg, så jeg måtte tilpasse farten litt etter pulsutviklingen. Som vanlig er disse øktene harde, vonde og mentalt krevende. De ble kjørt på 6% stigning og fart mellom 12 - 12,5 km/t. Pulsutviklingen var pen, lå på slutten og pendlet rundt terskel, og småhatet litt.

Etterpå 15 min styrke, og 10 min leke-svømming i bassenget. Logger det som restitusjon/teknikk.

Nå er det bare å legge om dekk og ut å sykle i 6 minusgrader i et par timer før det blir ulla foran IM Hawaii.