onsdag 8. juli 2009

Hvor (i rute) er jeg?

Nå er også Build 2 tilbakelagt, og alt har blitt gjennomført etter planen. Det som gjenstår nå er Rest&Recovery Week denne uka, så to uker med spissing av formen (Peak 1 med 11,5 timer og Peak 2 med 9 timer), og så konkurranseuka.


De siste tre ukene har vært så fokuserte, og har kostet mye mental energi. Hver eneste økt har hatt mening, og har vært særdeles mentalt (og fysisk) krevende å gjennomføre. Aldri har jeg kunnet gå ut og bare sette meg på sykkelen og sykle, eller ta på skoene og løpe - det har vært bestemt hva jeg skulle trene på forhånd, hvor hardt og hvor mye - og så holde trykket/intensiteten oppe slik som planlagt - det er tappende i lengden, og et slikt fokus klarer jeg kun å holde i en periode, og det koster.

Uansett - jobben ble gjort, og jeg ser nå lysere på det meste.


Disse tre ukene har også gitt noen svar. Spesielt har det vært viktig å finne ut om min plan for konkurransen med tanke på split-tider er realistisk, eller om jeg skal bygge om løps-strategien og sammensetningen.


Hva har jeg så fått vite, og hvor står jeg?


SVØM:
Jeg har svømt mye med våtdrakt disse tre ukene - tre økter i uka, hver på 1 time, og relativt hardt. Jeg har merket øktene godt i rygg/core, men det har gått gradvis bedre, og teknikken har tilpasset seg kontinuerlig svømming, og åpent vann.
Konklusjonen er at en svømmetid på 1 time er realistisk. Imidlertid blir det nå videre fremover fokus på svømmestarten - det å kunne kjøre hardt i 200m for så å falle inn i rytmen. De neste to ukene vil fokusere på det - utholdenheten er uansett inne.




SYKKEL:
Jeg har kjørt noen økter i Tyrigrava - rundene - som jeg kan sammenligne med tidligere år. Jeg har kjørt i fullt Tempoutstyr - både med Tempohjelm og konkurransehjul (Zipp 606). Løypa er flat, og sammenlignbar med Kalmar, dog litt tøffere.


I 2008 kjørte jeg 9 runder i juni, og skrev følgende:


http://irongoldie.blogspot.com/2008/06/runder-i-tyrigrava-mileplskt-i-build-2.html


Nå kjørte jeg 6 runder, med følgende resultat:





Sammenlignet med 2008 ser dette veldig bra ut. For det første klarer jeg nå å holde en fart rundt 38 km/t over en lang periode uten at pulsen blir for høy. Videre er det skjedd en forbedring i forholdet mellom puls og fart i forhold til 08, noe som tyder på at jeg er blitt mer effektiv.

5. Juli kjørte jeg en Trippel Brick i Tyrigrava. Denne gangen kjørte jeg 1,5 runder om gangen (31,2 km), og løp 5,5 km etter hver runde. Denne økta skal gjennomføres slik at første runde er under konkurranseintensitet, andre runde konkurranseintensitet og siste runde over konkurranseintensitet.


Gjennomføringen ble slik:







Først og fremst viste denne økta at jeg kan ligge i 38 km/t med relativt lav puls, i høy sone 2. Videre viste den tydelig at særlig høyere hastighet enn dette - over 39 km/t fører til at jeg over tid havner i sone 4 - og det er ikke bærekraftig over distansen (med tanke på løpingen).

Konklusjonen på dette, og en del andre nøkkeløkter (blant annet Trippel Brick i Danmark), er at jeg sykler bedre i år, og at 38 km/t i snittfart er innen rekkevidde, men vil være krevende. Det er også på syklingen nøkkelen ligger - der må man ikke kjøre for hardt - da knekker løpet sammen på løpingen.
Jeg vil derfor fortsette å holde øye med utviklingen på sykkelen, og spesielt følge med på restitusjonen fremover. Tross alt er disse øktene (testene) kjørt i treningsperioder som er tøffe, og det er grunn til å tro at spissing og nedtrapping frem mot konkurransen frigjør enda mer overskudd og reserver som vil gi en topp, og at dette vil føre til at farten/intensiteten blir enda mer "komfortabel".
Jeg ser veldig positivt på dette nå, og en sykkeltid på 4:40 - 4:45 er realistisk i Kalmar (fart opp mot 38 km/t i snitt).

LØP:
Her er jeg på et helt annet og høyere nivå i år enn i de tidligere årene. Fokuset på kortere langturer men mer fart og raske intervaller har gjort noe med løpsteget. Jeg kjenner jeg løper bra nesten uansett hvor hardt jeg har syklet - jeg kjenner at steget er veldig godt, og at jeg nærmest uansett løper uanstrengt og effektivt. Løpsfølelsen er nydelig - det er gøy å løpe. Mitt opplegg for 2009 har virket, og er noe jeg vil komme tilbake til senere.

Jeg har jobbet bevisst med intervaller innlagt i langturene, der intensiteten har ligget på og over konkurransefart. Lange gampeturer i ulendt terreng er det helt slutt på - og løpeturer over 2 timer har jeg knapt hatt. Det har blitt mange turer på 25 - 30 km med "rask" fart - og hver gang har jeg følt det sånn at jeg lett kunne ha løpt 10-12 km til på samme fart. Jeg har lært mye av å lese artikler av Matt Fitzgerald, eksperimentere med nye økter, og diskusjoner med spesielt Alfred fra STRIK.

Med henvisning til min siste Trippel Brick i Tyrigrava på søndag, så var løpstidene meget gode, til tross for hard sykling.
De tre Brick-løpene ble slik:

Brick-1: 12,6 km/t - Puls 132 bpm.
Brick-2: 13,7 km/t - Puls 146 bpm.
Brick-3: 14,8 km/t - Puls 157 bpm.

Terskel på løping er rundt 179 bpm, så selv med fart 14,8 km/t etter nesten 3,5 timer hard trening ble pulsen pent liggende i høy sone 2 (Friel).
Jeg føler at en konkurransefart på 13 km/t (3:15 Maraton) i en flat løype som Kalmar er langt innenfor rekkevidde, selv med hard sykling. Jeg vurderer å justere denne opp til 13,5 km/t (under 3:10 Maraton), og istedet ta det litt roligere på syklingen. Dette må jeg se an fremover - men en mulig løsning er også å la denne justeringen ligge til under løpet, og heller justere innenfor dette rommet etterhvert som løpet utvikler seg, og forholdene råder.

Uansett om jeg etter alle øremerker er i rute, og ting ser realistisk ut, så kan alt skje på en Ironman, og all verdens testing og statistikk kan ikke garantere at ting går etter planen, og at mål nås.
Men på nåværende tidspunkt ser jeg ikke noe som gjør at jeg drastisk bør revurdere planer eller fart/intensitet.

søndag 5. juli 2009

Multimedia message

Trippel Brick alene i Tyrigrava på rekordtider. Sent på søndagskveld ferdig kl. 23:30. Tanken på alle de som har kjørt Ironman i Frankfurt i dag ga energi til å hamre gjennom 4 timer med hardkjør på fart som er høyere enn jeg noen gang har klart tidligere. Dette blir året for gode løpe etapper tror jeg.

tirsdag 30. juni 2009

Multimedia message

Søndag ble brukt til en 26 km longrun, med tre innlagte intervaller på 3,33km hver. Intervallene hadde fart over 13,5km/t, og gikk i en kupert rundløype. En svært krevende økt. I dag (tirsdag 30/6), har jeg syklet en runde i Ironman Austria løypa med 32,5 km/t i snittfart (890 hm), og løpt en runde i løpetraseen t/r krumpfendorf - 10 km med 13,9 km/t i snittfart. Totalt drøye fire timer inkludert inn og utkjøring. Kjenner at det har blitt mye løping den siste tiden, godt over 60 km i uka. Beina er ømme, men farten er likevel svært bra. Skal nå etterhvert redusere løpevolumet noe, og gi muskulaturen en gradvis "taper". Må bare holde trykket oppe ut denne siste uka i Build-2.

fredag 26. juni 2009

Multimedia message

Finværet er tilbake i Klagenfurt. 25 grader i lufta og 21 grader i vannet. Gjorde unna en 5 timer Brick i dag. Først 125 km sykkel over Himmelberg og vintersportstedet Bad Kircheim, for deretter å falle nedover til Klagenfurt. 1200 høydemeter og 31 km/t i snittfart. Deretter en drøy time overgangsløp i IM Austria løypa. Først ut til vending Krumpendorf, og deretter et stykke mot Klagenfurt. Totalt 14,5 km med snittfart 13,8 km/t. En solid dag i varmen.

torsdag 25. juni 2009

Multimedia message

Østerike er full av bakker. I går syklet jeg til Himmelberg, og kjørte en bakke i tempostyret to ganger. Det tok mellom 13 -14 minutter å sykle opp. Totalt ble det 2 timer sykling med over 1000 høydemeter. Snittfarta ble fattige 27 km/t, da jeg kjører som en gammel krok i nedoverbakkene. På tirsdag ble det 15km løp i en kupert rundløype, med 14,5 km/t i snittfart. Økta inneholdt 3 x 3,3km på terskel @ 1:30 rolig. Intervallene gikk med 15,3 km/t i snittfart, og det var småkupert.

mandag 22. juni 2009

Multimedia message

Build-2 første uka er fullført. Av superøkter denne uka ble det 120km tempo med snittfart 38,3 km/t (140km med snittfart 37 km/t) + 10km overgangsløp (snittfart 14,4 km/t) på tirsdag. Denne økta var meget krevende og tok flere dager å absorbere. På søndag kjørte jeg 2+2+2 her i Østerrike. Først 2timer kontinuerlig svøm, så rett over på 2timer sykkel, og så 2timer kupert løping (25km, snittfart 13km/t). Meget krevende økt, veldig god mental Ironman trening. Resten av uka har vært de vanlige terskel og intervalløktene på sykkel og løp. To svært viktige uker i Build 2 gjenstår. Det er dette jeg har trent for å tåle siden februar.

mandag 15. juni 2009

Det har skjedd så mye!

Plutselig er hele Build 1 tilbakelagt, med masse fantastiske økter, samlinger og konkurranser - og akkurat som i fjor (2008) rakk jeg ikke å skrive om noe av dette. Det er veldig synd, for det er i denne perioden det gjerne skjer, det er i Build 1 fjell flyttes, og grunnlaget for den yrende konkurranseformen legges.

Det hele startet med en utenkelig hard Triathlon Camp i Danmark. Fire hele dager med trening som krevde masse mental energi og fysisk innsats. Jeg har aldri trent så hardt før - altså så mange kvalitetsøkter på så kort tid. Det gjorde at jeg følte jeg balanserte på en knivsegg, og at det var like før det tippet over til overtrening, men det gikk.
Etterfulgt av superfokus på søvn og ernæring gjorde at jeg klarte å absorbere det.

De to neste ukene var det bare å gjennomføre alle øktene som planlagt - og det gikk akkurat. I tillegg startet jeg opp med noen småkonkurranser - Holmestrand Jakt Triathlon, Gøteborg Triathlon og Nordmarka Jakt Triathlon. alle disse treningskonkurransene gikk over all forventning, og spesielt merket jeg at løpeformen var veldig mye bedre enn jeg har hatt som mål å oppnå i år.
Regimet med løpetreningen i år er noe jeg har skrevet litt om før, og vil skrive mer om senere - men jeg føler nå at jeg har funnet den perfekte kombinasjon av intervaller, terskel og langøkter - omtrent 40 - 60 km i uka, fordelt over 4-5 økter. Dette opplegget kommer jeg til å kopiere senere.

Perioden ble avsluttet med testing på både sykkel, løp og svøm - etter mal av det jeg gjør hver 4.uke. Testene viste enorm fremgang på løp, noe fremgang på sykkel og svøm.

På sykkel viste testen at Watt på Terskel var økt til 348 Watt på 166 bpm (puls). Verdiene var slik:
250 Watt - 133bpm - 1,4 Laktat.
280 Watt - 143bpm - 1,4 Laktat.
310 Watt - 155bpm - 2,4 Laktat.
340 Watt - 164bpm - 3,6 Laktat.
370 Watt - 173bpm - 5,7 Laktat.

På løp viste testen at fart på Terskel (med 6,5% stigning) var økt til 13,4 km/t på 181bpm (puls). Verdiene var slik:
10 km/t - 143bpm - 1,2 Laktat.
11 km/t - 155bpm - 1,7 Laktat.
12 km/t - 164bpm - 2,9 Laktat.
13 km/t - 177bpm - 3,0 Laktat.
14 km/t - 187bpm - 4,9 Laktat.

På svøm viste 3x300m @ 30s Pause følgende resultater:
4:40,8 - 160bpm.
4:41,2 - 170bpm.
4:35,8 - 171bpm.

Dette gir en tid pr 100m på 1:33,1 og en forbedring på rundt 0,5 sekunder fra fire uker siden.

En totalvurdering viser at jeg har klart å holde, og forbedre formen på sykkel litt, samtidig som jeg har fått til en enorm forbedring av løpingen. Jeg har konkludert med at det er meget vanskelig å forbedre sykkel og løp samtidig, og jeg har i prinsippet ikke fått noe mer enn 5-10 watt forbedring på terskel på sykkel de siste 8-10 ukene, til tross for to ganske store sykkelperioder i bakkene i Telemark (3 dager) og Danmark (4 dager).
Løpingen er nå så god at jeg vurderer om jeg skal oppjustere konkurransefarten fra 13 km/t (3:15 Maraton) til 3:10 Maraton. Jeg har aldri løpt så bra som jeg gjør nå.

Nå starter Build 2, og tre uker med 14,5 timer pr uke. Disse skal brukes til svøm/sykkel/løp økter på 4-5 timer (1 i uka), og veldig fokus på konkurransefart. Perioden vil stort sett tilbringes i Østerrike (Klagenfurth), hvor jeg vil ha fantastisk tilgang til svømming rett utenfor døra til leiligheten, og hele sykkel og løpetraseen til Ironman Austria.
Dette skal utnyttes til det fulle, i kombinasjon med søvn og restitusjon, og ferie med familien.
Så får vi se hva det kan gi av ytterligere forbedringer.