torsdag 14. mai 2009

Base 3 ferdig - Statusrapport

Da er de tre ukene i Baseperiode 3 over, og dette har vært seriøs basetrening.

Det er mye som har skjedd i denne perioden, blant annet har jeg startet opp terskelintervaller på sykkel og løp, og disse er nå bygget opp til 3x15minutter på compuTrainer (330 Watt og 2-3 min Pause) og 5x9 minutter på tredemølle (fart 12,3 km/t, stigning 6,5%, 1:15 Pause). Jeg vil nå fremover øke varigheten på disse øktene.

Videre så har det vært syklet mye, og bruk av Temposykkelen har vært viktig i denne perioden. Blant annet hadde vi en Mini-Camp i Telemark der fokuset for min del var å kjøre bakker på Temposykkel, og bygge om den styrken jeg har opparbeidet meg på landeveisposisjonen til tempoposisjon. Det ble mange harde bakker - mye høydemeter, og mange treningstimer.

På grunn av Campen i Telemark, ble timeantallet i Baseperiode 3 følgende:
Uke-1: 13 timer.
Uke-2: 22,5 timer.
Uke-3: 15 timer.

Sisteuka var merkelig, da jeg forventet å være tung og sliten etter all treningen i Telemark, men det skjedde ikke. Jeg følte meg utrolig bra helt frem til torsdag/fredag, og så kom trøttheten sigende. Jeg fikk likevel inn hele 15 timer, og både terskeløkter og VO2max økter og lang løp og lang sykkeltur - så det ble veldig bra.

Nå skal jeg igang med testing i Rest & Recovery uka, og nå forventer jeg endringer på flere av områdene. Tror jeg har mer Watt på Terskel, og at også løpingen har blitt noe sterkere. Svømmingen føles også bedre, så det blir spennende å se hva testene viser.
Uansett vil jeg nå starte Build-1 perioden med en svært robust og god base i bunn. Det vil nå gradvis bli innført økter som er mer konkurranseliknende, både i form og intensitet, og jeg vil også vurdere å delta på en og annen konkurranse med det formålet å "sparke kroppen" litt ut av base-komfortsonen. Imidlertid har jeg ingen forventninger om at konkurransene skal vise svært gode resultater, da jeg ikke vil slippe opp, og kun vil betrakte det som harde treningsøkter. Så får vi se hva det eventuelt gjør med egoet.

Goldie-maskinen er dermed igang, og på god vei mot Kalmar - men det er egentlig nå og fremover den viktige treningen skjer, den som skal hente frem konkurransefarten. Alt frem til nå har kun hatt ett eneste formål - nemlig å sørge for at jeg har en så god base at jeg restituerer raskt og effektivt når jeg i øktene fremover begynner å presse hardere.

Og så er jeg motivert - føler at jeg har bra med mental energi til å gå på neste periode, og jeg gleder meg til fire monsterdager i Camp-Danmark.

Ingen kommentarer: