tirsdag 18. mai 2010

De bakkene.....

Det å sykle bakker er relativt nytt for meg. Jeg har alltid hatet bakker, og følgelig har jeg holdt meg unna dem. Antageligvis har det sammenheng med at jeg er (relativt sett) tung til triatlet og syklist å være – 85 kg. Prestasjonen i bakker har derfor (relativt sett) vært dårlige.
Flat temposykling har liksom vært meg. Og det vil det nok være fremover også – rent prestasjonsmessig – men det har skjedd en mental endring når det gjelder tilnærming til bakker som treningsform og arena.
I 2009 ble jeg med til Provence, og syklet bakker. Jeg registrerte i ettertid at det var positivt for formutviklingen og progresjonen. Det ble også en tur til Telemark, der de samme erfaringene ble gjort.
I år har det vært en ny tur til Provence, og akkurat ferdig med en fire dagers samling i Telemark. Denne gangen ble bakkene i Telemark/Vrådal syklet mer fokusert og hardere enn tidligere. Nå hadde jeg også PowerTap wattmåler med meg, slik at jeg kunne registrere data på en annen måte enn før.
Her er en liten oppsummering:

Torsdag 13.mai:
Vi hadde en tur på i underkant av 5 timer. Mest rullende og flatt, med en solid bakke på 5,35 km og 6,1 % stigning. Denne gikk unna på 16 min 51 sek – 382 Watt.

Fredag 14.mai:
Det ble en tur på i underkant av 5 timer med tre solide bakker:
1) 4,1 km (5,9 %) – 13 min 8 sek. 365 Watt.
2) 2,7 km (5,9 %) – 10 min 44 sek. 356 Watt.
3) 4,1 km (6,5 %) – 14 min 54 sek. 334 Watt.

Lørdag 15.mai:
Dette ble en saftig tur på 6 timer 15 minutter, der vi hadde en lang stigning opp Lifjell ved Bø, og deretter serpentinsvingene opp fra Kviteseid til Vrådal på slutten:
1) 6,1 km (7,5 %) – 24 min 3 sek. 362 Watt.
2) 4,1 km (6,5 %) – 14 min 14 sek. 362 Watt.

Søndag 16.mai:
Vi syklet i to timer i øsepøsevær, og valgte å hamre et par bakker i stedet for å være ute i lang tid. Første bakken gikk fra Kviteseid opp til Brunkeberg, og andre bakken var serpentinsvingene fra Kviteseid opp til Vrådal:
1) 4,74 km (5,4 %) – 14 min 58 sek. 362 Watt.
2) 4,1 km (6,5 %) – 15 min 8 sek. 341 Watt.

Min Watt på terskel ligger vel nå rundt 340 – 350 Watt, slik at samtlige bakker gikk jevnt på over terskel.
Nå blir det flat sykling – eventuelt i vind – i Danmark i fire dager. Kontrastene er store.

Ingen kommentarer: