fredag 22. august 2008

Det er åpenbart at det virker !!

I Østerrike, når jeg fikk vite at jeg kvalifiserte meg til Hawaii, kjøpte jeg en Sailfish Speedsuit på messa. Siden svømmingen er uten våtdrakt, og jeg relativt sett er en dårligere svømmer, ville jeg prøve alt det som kan gi meg noe ekstra i vannet.

En Speedsuit skal ikke gi noe vesentlig oppdrift, men likevel en fordel - primært på grunn av redusert friksjon i vannet. Jeg var skeptisk til påstandene - men - i dag testet jeg det for første gang, og JA, det fungerer - overraskende bra.


Jeg gikk i bassenget for å svømme 45 minutter. Det ble rolig oppvarming på 400m, deretter 3x500m @ 40s Pause. Disse gikk på 8:18,1 - 8:03,9 - 7:48,8. Pulsen var veldig lav, og jeg vil karakterisere intervallene som rolige. Det var en merkelig følelse - hadde jeg svømt på de tidene i bassenget tidligere hadde jeg vært fullstendig utpeist - nå gikk det helt greit.


Så - selv om jeg har en lang sommer med mye svømming bak meg, så er det utvilsomt en vesentlig fordel i drakta - heldigvis.

Så da er det bare å jobbe videre i bassenget.


Jeg tror også det kan være en fordel for meg å svømme fast med drakta også etter Hawaii. Det at jeg får noe høyere fart i vannet kjennes positivt ut for svømmingen generelt, og det blir lettere å korrigere teknikkfeil når du kjenner motstanden bedre ved høyere fart.

Så kanskje har jeg svømt min siste økt i bassenget med bare Speedo.


1 kommentar:

Anonym sa...

trene i konkurranseutstyr? tja. man tar jo frem tempohjelm og godhjul/dekk til sykkel kun til konkurranser og konk.trening? Jeg bruke heller å ha på to badebukser på trening. Da får jeg litt mer friksjon i vannet, og en følt fordel de gangene jeg tar av den ene. Men som du sier; det er mange rutere som leder til Rom.