torsdag 14. august 2008

GJERSJØEN på langs 2008 - Runde 1

Etter løpet i Østerrike, og kvalifiseringen til Hawaii, har det blitt lite blogging, men bra med trening.
Helgen etter IM Østerrike var det NM på klassisk distanse (1500m – 40km – 10km) i Langesund. Der fikk jeg et godt løp, spesielt svømmingen fungerte bra, og jeg ble nr.6 totalt og vant klassen min (M40) med nesten 10 minutter.
Deretter kjørte jeg Bogstad Treningstriatlon 24. juli på 53:46, noe som var en nesten utrolig forbedring av min beste tid fra august 2005 på 56:32. Jeg husker godt da jeg løp Bogstad i 2005, og tenkte under løpingen at jeg sikkert aldri ville komme til å slå min egen bestetid - trening over tid hjelper altså til med å flytte både fysiske og mentale barrierer.
Og så har jeg kjørt en del harde økter både på sykkel og løp i det siste, og nå nylig svømte jeg Gjersjøen på langs – som er 5800 meter, også det på ny personlig rekord.



Sammen med Vegard Spiten, Kenneth Gavoll Hansen, Truls Wagener, Karl-Otto DE (KODE) og Frode Fjelde, la vi i vei fra starten ved paviljongen i sør-enden. Frode og Karl-Otto startet litt i forkant, og hadde en liten følgebåt.
Vannet var godt og varmt – mellom 18 – 20 grader et sted, og det var lite vind, og stort sett oppholdsvær, med noen solglimt mot slutten.
Tidlig tok Vegard og Kenneth lead, og dro ifra meg og Truls. Etter hvert valgte de to gruppene ulike linjer, og vi møttes midt ute på Gjersjøen igjen etter ca 1 time. Derfra gikk det jevnt inn til mål, og det var ikke mange minuttene som skilte oss.
Jeg svømte på (effektiv svømmetid) 1:37:54. Tror jeg svømte totalt, inkludert pauser på under 1:45. I 2006 draftet jeg meg til 1:48, mens jeg denne gangen ikke fikk draftet i det hele tatt. I 2007 svømte jeg på 1:53.

Etter svømmingen løp jeg tilbake til paviljongen, og det var en fin tur. Tror også det bidrar til å løse opp litt i overkroppen.
I motsetning til tidligere år, der jeg har blitt voldsomt støl og stiv i skuldre og nakke dagene etter Gjersjøen, kjente jeg nesten ingen ting denne gangen. Dette kommer nok av at jeg har flere år med mye svømming bak meg nå, at teknikken har blitt bedre, og at jeg i år har svømt mer og hardere enn tidligere.

Ny tur planlegges søndag 17.august, da jeg har en stor jobb å gjøre med å holde meg på nåværende nivå frem til Hawaii. Turen i Gjersjøen bidrar således til et solid grunnlag på svømmingen, kombinert med flere kortere og hardere turer på typisk 1500 – 2000 meter.
Den største prestasjonen ble nok gjort av Frode Fjelde, som i år har lært seg å crawle, kjørt både klassisk distanse og halv ironman, samt svømt Gjersjøen på langs. Jeg husker tydelig mine første år i Triathlon, og det var helt uaktuelt å i det hele tatt tenke på å svømme 5800 meter over en stor åpen sjø.

Her er bilder tatt av Kenneth Gavoll Hansen:






















Ingen kommentarer: