onsdag 26. august 2009

Hæl løping og midtfot/forfot-løping

Flere har diskutert dette i det siste - Arild og Alfred har påpekt at løpesteget muligens forandrer seg over distansen, og at steget også varierer av andre årsaker. Hovedregel er at dersom man er i god løpeform, har et godt løp, så løper man med landing på midt/forfot, og ikke hælen.
Jeg kikket litt på bilder fra Kalmar Triathlon, der jeg kjørte på 9:05, og løp en forholdsvis solid maraton på 3:12. Bildet til venstre under er tatt tidlig tror jeg - og i en periode jeg løp "fort". Jeg lander her mest sannsynlig på forfot/midtfot, og ikke på hælen.
Bildet til høyre under er ved målgang, og der jeg er maksimalt sliten - til tross for "spurt" på oppløpet lander jeg her på hælen, i samme løpet.


En titt på andre løpere som Ted Ås og Johan Lundin, viser at disse, ihvertfall når bildet er tatt, løper på forfot/midtfot.


Hva er riktig, hva er feil, og når er hva feil og riktig?











1 kommentar:

Anonym sa...

Er vel ikke unaturlig at hælen går først i bakken ETTER målpassering - når du faktisk skal bremse opp farten?
Alfred