fredag 11. juni 2010

"Bomb the Body"

Onsdag tok jeg avspasering for å kjøre en hardøkt i klassiske Tyrigrava/Gamle Mossevei. Der har jeg kjørt ”runder” (20 km) utallige ganger tidligere, og det gir godt sammenligningsgrunnlag. Dessuten gir løypa god mental trening (monoton) og god trening til å ligge i bøylen, da det egentlig er få naturlige grunner for å reise seg fra tempoposisjon, bortsett fra vendepunktene.

Jeg kjørte 4 ½ runde, som summerte seg til 95 km, og løp et raskt overgangsløp etterpå på 6 km. Fokuset for økta var å kjøre på Halv Ironman intensitet både på sykkel og løp.

Det var meldt fint vær, men det ble møkkavær – selvfølgelig. Videre var det en omkjøring fra E-18 slik at Gamle Mossevei var helt utrolig trafikkert. Og i tillegg var det veiarbeid i området opp mot Tusenfryd, som medførte at deler av veien var sperret av, og at lastebiler drev og kjørte skytteltrafikk med pukk/jord i ”løypa”. Det ble derfor en særdeles tøff og krevende økt i søle og regnvær, med irriterende trafikk og grus i veibanen. Men jeg holdt ut – selv om jeg var nær ved å grine da jeg mistet solbrillene (som jeg tok av meg på grunn av dugg/søle), og en bil pent kjørte over de – der gikk det 1000 kr i søplekassa – noen som trenger reservelinser til Spiuk (som jeg har liggende?).

Syklingen gikk slik:
Runde 1 – 32:34 – 133bpm – 37,7 km/t – 290 Watt (NP).
Runde 2 – 31:42 – 140bpm – 38,7 km/t – 300 Watt (NP).
Runde 3 – 32:19 – 144bpm – 37,7 km/t – 296 Watt (NP).
Runde 4 – 31:25 – 151bpm – 39 km/t – 306 Watt (NP).
½ Runde 6 – 16:31 – 150bpm – 37,6 km/t – 282 Watt (NP).

Totalt ble det 95 km på 2:27, gjennomsnittpuls 142bpm, fart 38,6 km/t og 296 Normalisert Watt. Høydemeter 246m. Intensitetsfaktor (IF) = 0,847. TSS = 176,3.

Overgang til løp gikk veldig greit, og jeg startet ut i et moderat tempo, og løp meg inn i den farta jeg bør ligge på under en Halvmaraton i for eksempel NM:

4:18 min/km – 4:12 m/km – 3:56 m/km – 3:46 m/km – 3:47 m/km – 3:53 m/km.

Det ble 6 km på 15 km/t (4:00 min/km), og 154bpm i snittpuls. Det føltes helt greit, og jeg kunne løpt sånn lenge. Egentlig er jeg vel laget for Ironman - og ikke for sånne dustete sprintkonkurranser.

Sykkelmessig er jeg der jeg var i fjor, men løpsmessig går det enda litt bedre enn i fjor. En solid økt som fungerte bra forholdene tatt i betraktning.

Dagen etter kjørte jeg en solid 2x16 min intervall på CompuTrainer, på 350 Watt. Beina føltes veldig solide, og jeg var faktisk fullt restituert fra hardøkta i Tyrigrava allerede.

Ingen kommentarer: