fredag 4. juni 2010

En etterlengtet volumredusert uke!

Denne uka skal være en (etterlengtet) Rest & Recovery Week, med redusert volum. Det har vært tre særdeles harde uker nå – først over 20 timer med blant annet bakkene i Vrådal, så rett på over 20 timer med Triathlon trening i Danmark, for så å avslutte med NC åpning på Sprint i Holmestrand.

Kroppen har vært helt ”ødelagt” og protesterte høylytt med hovne bein og veldig vond rygg før sprinten i Holmestrand. Jeg skulle absolutt ikke ha kjørt der, men noe må man stille opp på – og det gjorde jeg. Svømmingen i basseng var helt grei til å være meg, uten speedsuit – kan ikke klage, kan ikke skryte.
Syklingen var ”vissen” – beina og ryggen var langt, langt nede i skyggenes dal. Løpebeina har fått minst juling de siste ukene, og fungerte greit – jeg fikk til en OK løpsetappe, som ga meg en 6.plass, og sikret laget besteplasseringen. Gøy å være på et lag der de fire som stilte opp klokket 2.plass, 4.plass, 6.plass og 8.plass – dette til tross for at tre av oss er de som har minst forutsetninger for å gjøre det bra på en slik konkurranse, med svømming i basseng.

Denne uka har blitt fokus på korte og harde økter, for å tape minst mulig baseform, samtidig som kroppen (og hodet) får avbrekk fra timesvis med trening. Harde intervaller på bane (4x3min på 18,5 km/t), og 1 x 36 minutter på terskel på Computrainer (340 Watt), bidrar til å holde formen vedlike.

Jeg stilte også opp i Follotrimmens 5.løp på onsdag i den lokale løpskarusellen. Det var en krevende løype (mye bakker) i terrenget/skiløype, på 8 km. Jeg dro til fra start, og kom inn på 29:11 som ga klasseseier, og 2.plass totalt.
Vinneren, Harald Ringen fra Oppegård IL, slo meg med like under 50 s. Økta viste 182 bpm i snittpuls, og Normalized Graded Pace på 3:37 min/km (beregnet fart om løypa hadde vært flat, og ikke hatt 70 høydemeter). Intensitetsfaktor på 1,038 og TSS = 57 viser at jeg fikk skviset kroppen skikkelig. Med en makspuls på like over 190 bpm, registrerer jeg at jeg hadde 41,1% av økta i sone 185 – 190 bpm, og 37% i sone 180 – 185 bpm. En hardøkt med andre ord, og et tegn på at jeg nå klarer å presse meg bra opp i puls. Antageligvis har terskelen min flyttet seg oppover det siste.

Resten av uka skal brukes til en halvmaraton i godt tempo, og litt lettere sykling. Formen begynner nok å sige inn utover i neste uke, men det gjelder å holde spissen i sjakk.

Ingen kommentarer: