fredag 23. juli 2010

Hva gir sykling til og fra jobb?

Er igang med konseptet der jeg bruker tiden til/fra jobb til trening. Det blir stort sett sykling, og noen dager løping. Dersom jeg løper tar jeg strakeste veien, på asfalt, som innebærer en småkupert løype på 20 km. den løp jeg på 1:27 med sekk på tirsdag. Det var et passe behagelig tempo - ikke noe pressing - men et greit konkurransetempo - ser ut som om jeg skal løpe første 21 km på Norseman på 4:30 min/km.

Syklingen er 23 - 24 km. Sykler nå med PowerTap hjulet og får et bedre bilde av hva man faktisk får ut av en sånn tur. Inn til jobb tar 50 minutter, og jeg ligger typisk på 270 Watt i snitt, og hjem fra jobb (der jeg legger inn en ekstra bakke) tar det 55 minutter og snittwatt er rundt 290.
Det slår meg at dette er ganske bra, og tøffe økter, som absolutt bidrar. Når jeg i tillegg stort sett svømmer en økte på 30 - 40 minutter med drakt på kvelden, blir jo dette veldig bra trening.

Og med tanke på at ved bruk av bil/tog osv ville jeg uansett ha sittet 40 minutter, så er dette ganske effektivt.

Jeg brukte også denne "resepten" for å bygge volum i fjor inn mot Arizona, og det funket veldig bra. Dette har verdi!
Vintersykling imidlertid gjorde jeg meg stort sett ferdig med for noen år siden - jo, det kan fungere om været er kaldt og stabilt, men i slaps og vått er det bare å glemme det (til annet enn forbrenning).

Ingen kommentarer: