mandag 26. juli 2010

Svært bra form - uten å forstå hvorfor!

Jeg har trent (relativt!) mye de siste tre ukene. Det har blitt tre uker på henholdsvis 18 timer - 16 timer - 17 timer. Veldig mange harde økter, og bra fokus på sykling. Dog er de lengste sykkelturene på drøyt fire timer, og jeg har aldri løpt sammenhengende lenger enn en halvmaraton. På sykling har jeg kjørt både korte og lange bakker relativt hardt - og alle mine "langturer" (på rundt 4 timer) har hatt forholdsmessig mange høydemeter - jeg har altså ikke kjørt tempoflatt.

Desto mer jeg har trent (2-3 økter om dagen) og hardere, desto bedre har jeg følt meg. Igjen registrerer jeg at formen min syntes å komme når jeg sykler mye og hardt, og løper halv-langt og hardt. Men selvfølgelig - intet tre vokser inn i himmelen, så jeg må/bør/skal ha inn en uke med noe redusert volum nå - tror det er fornuftig for å føle litt på tingenes tilstand. Dog blir det ikke en hel uke, men mer en uke ispedd noen "mindre" dager.

På søndag kjørte jeg bakken opp til Nesodden (8-10%) på personlig Watt-rekord. Den er drøyt 1,7 km lang - jeg tok den på 5 minutt og 36 sekunder, noe som viste en snittwatt på 455 Watt, og som er godt over det jeg har gjort tidligere. En slik bakke er et godt mål på VO2max Watt, og med denne på 450 Watt+ er jeg faktisk relativt høyt oppe på skalaen.

På fredag løp jeg en 1x40 minutt kontinuerlig intervall på tredemølla - fart 12,5 km/t og stigning 6%. Denne ga en pulsutvikling som var vesentlig bedre enn jeg noen gang tidligere har hatt. Jeg kunne løpt lenger, og det var svært positivt. Terskel på løp har altså flyttet seg oppover.

I dag, mandag, løp jeg inn til Oslo med (norseman)sekk - i den småkuperte løypa var målet å holde Norseman fart (som er målfarten for de første flate 25 km). Det gikk greit å løpe på 1 time 26 minutter og på 20 km er det faktisk rundt 4:20 min/km i en krevende løype. Det ser ut til at jeg legger meg på 4:25 - 4:30 min/km på Norseman - tror det skal gi tilstrekkelig "klaring" til å holde beina igang de siste 18 km med klatring.

Men, altså, formen er veldig bra - kanskje bedre enn den har vært noen gang før. Det til tross for at kurvene i WKO+ sier at jeg nå egentlig ikke skulle føle noe overskudd, og at jeg har en svært høy Acute Training Load (ATL). Jeg får fortsette å passe på søvn og ernæring - og lytte til kroppen. gi den noen "lettere" økter/dager, og registrere hva som skjer. Det er lett at hjernen jammes ned og gir dårlige tilbakemeldinger når ting går fremover og bra - det er da det er viktig å bli ekstra var!

Og så været da....
Det er svært aktuelt for meg å drite i Norseman dersom værprognosene blir dårlige for helga om to uker. Lite aktuelt å kjøre i fjell og vidde dersom det regner og er kaldt - gidder bare ikke, er så mye annet deilig man kan gjøre!

Ingen kommentarer: