tirsdag 22. april 2008

BASEPERIODE 3 - Uke 2 av 4 (16 timer)

Oppsummering treningsøkter:



Kommentarer:

Dette var uken da fortvilelse ble snudd til triumf og glede. Dette var uka da jeg ”trodde” jeg hadde brutt alle grenser, og var blitt utrolig mye bedre, men der det viste seg at en kalibreringsfeil på CompuTrainern hadde lurt meg – vel, jeg ble vel egentlig ikke helt lurt, men det var artig å ”tro” på det i noen dager i hvert fall – på en måte kose seg med noe man visste var for godt til å være sant.

Jeg startet uka med sykdom – jeg fikk influensasymptomer på søndagen uka før, og valgte å kutte ut treningen. Jeg pakket på ekstra med fiskemel, ekstra doser med søvn, og ingen trening – og vips, så var jeg trenbar igjen allerede på tirsdagen. Allerede på onsdagen kjørte jeg hardt. Har stor tro på å gi immunforsvaret alle de best tenkelige forhold når sånne småplager slår til – ernæring, søvn og hvile – men ikke sitte å vente for lenge, og føle på det. Det er viktig å gripe muligheten når kroppen gir signaler om at det går rett vei, og klemme til.
Så, til tross for en treg start, klarte jeg å gjennomføre uka med planlagte antall treningstimer, og da blir jeg alltid godt fornøyd.
Fredag, Lørdag og Søndag kan nok ha preg av en ”mini-Crash” syklus, i og med at en rekke lange harde økter ble presset sammen på kort tid. Det var innledningsvis ikke planlagt slik, men det ga en god test på hvor jeg står nå – og testen var positiv. Lørdagen ble jo en liten triatlon i seg selv – svøm 3200m – sykle 4:35 og løpe 35 minutter.


Følgende økter vil jeg knytte noen kommentarer til:

1. Svøm Endurance Nr.10 (9.april):
Hovedsettet for denne økta var:



Økta ble gjennomført i Strømstad, med meget solide tider. Det var en meget artig og solid økt, og jeg var superfornøyd med at jeg følte meg så sterk umiddelbart etter sykdom.


2. LongRun (9. april):
Jeg løp fra Strømstad Bad i ca 20 minutter på Asfalt, til en Terrengløype laget av Strømstad løperklubb. Det viste seg at det anlegget som møtte meg var over all forventning. Fantastiske rundløyper på henholdsvis 1km, 2km og 4km, med preparert underlag, og variert terreng. Merkingen var upåklagelig, ja jeg ble rett og slett rørt over hvor bra det var – det ga en skikkelig ”Boost”, og jeg hadde ikke lyst til å slutte.
Det ble tre runder i 4km traseen, 2 runder i 1km traseen, og en runde i 2km løypa. Deretter 20 minutter på asfalt tilbake til Strømstad bad.
Det var møkkavær som vanlig – snøsludd og regn – men terrengløypa reddet dagen. Jeg skal tilbake dit for å løpe, veldig gøy.
Tok en kort tur i badet og svømte beina litt ut, og deretter litt badstue. Så var det i bilen for å handle og hjem.
Totalt ble det 2 timer og 3 minutter i 12,5km/t. Snittpulsen var 151bpm, og totalt ble det 280 høydemeter. En solid tur, som jeg var veldig godt fornøyd med.

Pulskurven så slik ut:



3. Bakkeintervall CompuTrainer (11. april):
Jeg måtte først bytte dekk på rullesykkelen, da det gamle hadde begynt å få bulker her og der. På med nytt dekk, og så kalibrere rulla før økta ble startet. Her må jeg ha gjort noe feil – det er riktignok enkelt å kalibrere, men sannsynligvis var 10 minutter ”oppvarming” av det nye dekket ikke nok til at det fikk ”satt seg” – det hadde ligget i kjelleren en stund, og var kaldt.
Uansett – jeg startet med 310Watt på første 20 minutter intervallet, men det gikk lett, og pulsen kom ikke opp dit den skulle. Jeg økte derfor til 320Watt midtveis, og pulsen viste noe bedre progresjon. De to neste 20 minutter intervallene gikk veldig greit på 320Watt, og jeg trodde at nå hadde jeg opplevd et drastisk hopp i formkurven. I ettertid viste det seg at kalibreringen hadde gjort at belastningen ble for lett – men det var gøy så lenge det varte.
Følgende oversikt viser utviklingen i puls – på grunn av kalibreringsfeilen var nok belastningen nå flere titalls watt lavere enn 320Watt, men det er "umulig" å si hva den egentlig var:




4. Svøm Muscular Endurance Nr.7 (11.april):
Hovedsettet for denne økta var:


Beina var ikke helt gode etter terskeløkta tidligere på dagen, og jeg kjente raskt at det ville bli kramper på innsiden av lårene – spørsmålet var bare når de ville slå til. Jeg valgte derfor å kjøre svømmeøkta som planlagt, og se hvor lenge det holdt.
Jeg følte meg veldig sprek i vannet, og hadde fin glid – men på hver vending, idet jeg sparket fra kanten, kjente jeg at det nappet titt og stadig. Så i serie 2 slo det til, og det var bare å padle rolig rundt med bøye resten av økta. Imidlertid var tidene gode, og teknikken kjentes bra, så jeg var egentlig rimelig godt fornøyd.


5. Svøm Endurance Nr.1 (12.april):
Pace mål for utholdenhetsøktene i bassenget er nå 1:38 – 1:41 s/100m (T1 + 5 til 8 sekunder).

Hovedsettet for denne økta var:


Dette gikk veldig bra, og var ordentlig morsomt. Hadde solid kontroll på tidene, og kunne kjøre på hele veien. Kjenner at utholdenheten i bassenget har blitt vesentlig forbedret på den måten at jeg kan holde kontinuerlig ok fart, uten at teknikken kollapser mot slutten.
I neste periode (Build) skal jeg begynne å bygge litt mer distanse på disse utholdenhetsøktene en gang i uka – først i bassenget, men senere ute.


6. Langkjøring sykkel + Løp Brick (12. april):
Jeg gikk mer eller mindre rett fra en utholdenhetsøkt i bassenget (3200m) over til å kjøre rolig langkjøring på sykkel – først 2 timer ute på MTB, og deretter de siste 2 timer og 35 minutter inne på CompuTrainer.
Det gikk veldig rolig for seg – jevn og rolig økt, uten noen spesielle hendelser. Deretter løp jeg overgang (”Brick”) på tredemølla – stigning 2 %. Første 10 minutter på 12,2km/t, neste 10 minutter på 12,8km/t og siste 15 minutter på 13,5km/t. Pulsen holdt seg hele tiden i sone 1 og 2, og det var lett og fint å løpe.

Pulskurven for syklingen så slik ut – det er lett å se forskjellen ute og inne på høydekurvene, men også på en jevnere puls på rulla.



Det ble en fin økt, der jeg altså både svømte, syklet og løp.


7. Bakkeintervall Tredemølle (13. april):
Denne ble gjennomført på tredemølla hjemme. Kjørte nå 12,5km/t konsekvent på alle intervallene, og stigning 6,5%. Pulsutviklingen ble slik sammenlignet med tidligere økter:



Det er helt tydelig å se en veldig positiv utvikling i puls på disse øktene – uten tvil er jeg blitt i vesentlig bedre løpeform, og det kjenner jeg også tydelig. I neste periode (Build) vil jeg øke lengden på intervallene, øke farten noe, og sette stigningen noe ned – dette for å gjøre løpingen noe mer spesifikk.

Pulskurvene så slik ut for denne økta (pene om jeg skal si det selv):

Ingen kommentarer: