torsdag 18. september 2008

Er jeg i rute?

Hvordan, og hva har jeg trent i perioden etter IM Austria (13 juli), og frem til i dag (18 september)? Samt hvordan vil de tre siste ukene legges opp inn mot VM på Hawaii (11 oktober).


Vel, først vil jeg si at jeg var forberedt på denne perioden etter IM Austria på den måten at jeg visste den måtte komme når jeg kvalifiserte meg. MEN på den annen side var jeg totalt uforberedt på den måten at jeg ikke hadde tenkt gjennom en eneste detalj for hva og hvordan jeg skulle trene. Det måtte jeg da sette opp etter kvalifiseringen.


Hovedkonklusjonen er at det har vært en mentalt tøff oppgave å få inn de øktene, og det volumet som kreves for å kunne kjøre løpet på Hawaii med ”æren i behold”. Målet mitt, når jeg planla denne treningsperioden i midten av juli var å bringe meg opp på en form som kunne gjøre at jeg klarte å kjøre under 10:30, og fortsatt ha en god følelse (ingen ”Meltdown”). I skrivende stund mener jeg selv at jeg har trent så bra at jeg kan justere ambisjonsnivået mitt til under 10 timer – dette med all respekt for de varierende, men alltid tøffe forholdene på Hawaii, samt at et mål også skal være noe å strekke seg etter. MEN for meg betyr det aller mest å kjenne at jeg har en god dag, og at jeg klarer å nyte atmosfæren før, under og etter løpet.

Så, hva og hvordan har det egentlig blitt siden juli?
Følgende tabell oppsumerer de respektive ukene – den angir timeantall trent, antall km og meter løpt, kjørt og svømt, samt lister nøkkeløktene i de enkelte ukene (klikk på tabellen for større bilde):



Det første som slår meg er at jeg har syklet utrolig mye – mye mer enn jeg har gjort i baseperioden tidligere i år. Den store forskjellen er at jeg nå har syklet en masse turer til/fra jobb på 2 x 22,5km, mot at jeg tidligere i år syklet noen få turer i uka, men da rolig og langt.
Jeg er i bedre sykkelform nå – beina føles utrolig mye lettere og bedre. Det at jeg har syklet nesten hver dag har gjort noe med sykkelmuskulaturen – noe jeg kjente under Tempo kjøringen Rødberg – Kongsberg i helgen, og også for så vidt i Tjörn.

Det eneste jeg er litt ”redd” for er om mangel av virkelige lange turer har gjort at jeg ikke har fått trent nok på ernæring, samt den utmattelsen som naturlig ligger i det å sitte 5 timer på sykkelsetet.

Jeg har bestemt meg for å satse på at alle de lange turene tidligere i år, samt erfaringen min, gjør at jeg ikke får noen problemer her.

Løpeformen er bedre enn noensinne. Jeg er virkelig fornøyd med hvordan jeg har fått gjennomført treningen på dette området. Jeg har løpt mer på asfalt enn tidligere, og gjennomgående mer fokusert og raskere økter.

Beina er fantastisk fine, og muskulaturen utrolig god og lett på løping. Dette kjente jeg tydelig under Halv Ironman i Tjörn, men også når jeg løp 2 timer etter Tempoetappen i helgen.
Jeg har løpt mange turer på 1 time 40 minutter på godt over konkurransefart, og noen turer på 2 timer og opp.

Konklusjonen er at løpebeina er fine, og at jeg der er foran målet.

Svømmingen har vært OK, men ikke mer. Jeg skulle ideelt sett gjerne ha svømt mer, men dette er hva jeg har fått til.

Speedsuiten hjelper meg absolutt i bassenget, og jeg tror den vil gjøre svømmeopplevelsen OK (NB! ALDRI kjøp SailFish Speedsuit - den har en helt utrolig dårlig Design som gjør at glidelåsen bak glir ned mens du svømmer - og så svarer de ikke på henvendelser når jeg mailer dem!).

Jeg tror at jeg er i stand til å svømme like under 1:10 på Hawaii, uten våtdrakta. I lys av opplevelsen fra Østerrike, der jeg presset meg maks på svømmingen, kommer jeg nå til å gå roligere ut, og forsøke å drafte maksimalt. Jeg er spent på svømmingen, men tror det blir helt greit, dog ingen supertid.

Og så har jeg kuttet ut alt av styrketrening, Core trening, Yoga, tøyninger osv. Det har vært å skjære til beinet i treningstid, og fokusere på det som gir mest uttelling på kort sikt.

Det er klart jeg merker at jeg nå tærer både på muskelmasse, bindevev og skjelettsystem. Jeg har litt vondter her og der, men ingen skader. På lang sikt ville dette ikke vært heldig, og jeg kommer til totalt å legge om umiddelbart etter Hawaii – da er det tilbake i vektrommet, og få skikk på kroppen.

Jeg har tross alt ikke lyst til å se ut som en triathlon utøver, bare prestere som en!

Jeg er nå inne i en Rest & Recovery Week, men neste uke starter jeg den første av to uker med spissing. De legger jeg opp slik at jeg kommer til å kjøre to tøffe, intensive kombinasjonsøkter hver uke, ispedd rolig fyllmasse mellom. Noen av nøkkeløktene jeg har ambisjon om å kjøre er:

1) Trippel Brick. Sykkel+Løp tre ganger etter hverandre i samme rundløypa. Første gjennomkjøring under konkurransefart, andre runde på konkurransefart og siste over konkurransefart. Totalt ca fire og en halv time.

2) Rulleøkt med CompuTrainer på Hawaii Interactive Bike Corse, med løping etterpå. Totalt ca fire og en halv time.

3) Treningstriathlon, med bassengsvømming først. Totalt 3-4 timer.

4) NM Duathlon.

Når vi reiser lørdag 4 oktober blir det stort sett å gjøre seg kjent med deler av løypa, svømme litt på svømmestarten, løpe deler av energy lab, og sykle bakken opp til Hawi.

Jeg kommer til å ta det roligere enn vanlig under Race Week, og fokusere på å nyte tilværelsen og opplevelsen.

2 kommentarer:

Ellen Propellen sa...

Vi er flere som synes det er helt fint om du ikke blir seendes ut som en triatlonutøver, Erik...

Men det er supert om du virker som en!

Barnevakten sa...

Hei alle fire.

Lykke til med løpet Erik. Behold Pippi-strømpene, hun er verdens sterkeste.

Når barnevakten ser bildene, skulle hun ønske hun tok oppgaven.

Hilsen
Oss nedi bakken