onsdag 24. september 2008

På CompuTrainer nesten til Hawi

I går (tirsdag 23.sept) svømte jeg først morgensvømmingen i Sofiemyrhallen fra 07:00 - 07:45, og så satte jeg meg på Computrainer'n hjemme for å sykle deler av løypa på Hawaii.

Jeg har nylig installert CompuTrainer sin Interactive Real Course Video (IRCV) for Ironman Hawaii, hvilket innebærer at man kan sykle løypa med riktig belastning (motstand), samtidig som man ser løypa live rullende foran seg (filmet fra en bil).
I og med at CompuTrainer rulla er nøyaktig og godt kalibrert, vil den belastningen man opplever når man sykler en bakke være sammenlignbar med det man opplever live. Videre setter man sin egen Drag Factor, slik at rulla også simulerer vindmotstanden. Imidlertid får man selvfølgelig ikke den drepende effekten fra varme og kastevind - selv om jeg syklet inne i et varmt rom uten vifte, kan det neppe sammenlignes med de lokale forholdene (men jeg skal love at jeg svettet godt!!).

Jeg syklet de første 73 km, og kom til området like før bakken opp til Hawi. Landskapet var relativt kjedelig og monotont, svakt rullende oppover. Imidlertid fikk jeg en følelse av at det var lite høydedrag der det ville være nødvendig å reise seg opp - det meste var små rullende kuperinger, der det vil være helt greit å sitte i bøylen. Dette tror jeg passer meg veldig godt.

Jeg fikk en snittfart på 35,6 km/t, og snittwatt var 234 Watt. Snittpuls var 147 bpm, som er høy sone 2 for meg. Vanligvis ligger jeg høyere enn dette (149bpm i snitt i Østerrike). Videre satt jeg nå mer oppreist i bukkestyret (Racersykkel på rulla), mot nede i bøylen i konkurranser - dette gir også høyere puls. Pulsen driftet ganske signifikant oppover i økta, og jeg tror det kom av den litt trykkende varmen i rommet, uten lufting.

Dette var en "gøyal" og nyttig økt, og jeg tar mål av meg å kjøre resten av løypa til helgen og neste uke. Videre kommer jeg til å kjøre enkelte "interessante" partier flere ganger.

Ingen kommentarer: