tirsdag 31. mars 2009

Re-TEST av SykkelWatt og VO2max

For å få en "kalibrering" av de målingene jeg gjør på min egen CompuTrainer, og med egen Laktatmåler hjemme, bestemte jeg meg for å gjennomføre en sykkeltest ved Testsenteret på Toppidrettsenteret på Sognsvann (TOPP). I utgangspunktet stusset jeg litt på den relativt store Watt-økningen på terskel fra 320 Watt til 344 Watt på fire uker, og derfor ville det skape litt "ro" i hodet, om verdiene ble bekreftet ved en kryss-test på TOPP.

Det som også er litt "artig" er at jeg i mai, 2003, midtveis i mitt første år med Triathlon-trening, gjennomførte en tilsvarende test ved TOPP. De hadde lagret testverdiene fra den gang, og de nye verdiene ble derfor presentert mot de jeg hadde for 6 år siden.

For det første veide jeg på det tidspunktet 92 kg når jeg testet, denne gangen var vekten 86,5 kg - altså en vesentlig endring. Dette slår jo naturligvis veldig positivt ut i seg selv på maksimalt O2 opptak.

Videre var tidspunktet for testingen i 2003 i en periode i treningen der jeg holdt på med konkurranse spesifikk trening (Build), og hadde lagt den tunge baseperioden med mengde bak meg. Denne gangen er jeg jo i tidlig basetrening, og bør således ikke ha "toppet ut" med tanke på potensiale. Men likevel var det gøy å se den ganske vesentlige endringen i både Watt på terskel og VO2max.

Følgende plott viser laktatprofil i 2003 og nå:



Det har altså skjedd en vesentlig høyreforskyvning av kurvene fra 2003 (blå kurve) til nå (rød kurve), hvilket betyr at jeg nå kan gjøre mye mer arbeid (Watt) på samme eller lavere puls.

Følgende skjema viser målingene og testverdiene for de to testene:







VO2max har altså økt fra 58,4 ml/min/kg (på 475 Watt, og "makspuls" 191bpm) til 65 ml/min/kg (på 525 Watt, og "makspuls" på 189bpm). Nå har som sagt kroppsvekten blitt redusert fra 92 kg til 86,5 kg, og det forklarer en del av økningen, men det absolutte O2 opptaket har også økt vesentlig. Dette betyr at jeg kan prestere vesentlig bedre i dag, enn for 6 år siden - altså som 40-åring kontra 34-åring, og det er jo gøy!

Viktigere er at arbeid, målt i Watt, på terskelpuls ble målt til 340 Watt på 170bpm. Dette bekreftet at min test og protokoll på CompuTrainer hjemme er riktig. Dermed vet jeg nå at jeg kan stole på de testene jeg gjør hjemme, og fortsette slik jeg har gjort til nå.

Så en liten betraktning om hva jeg bruker slike tester til:

1) Terskelpuls (167-170), brukes til å gå inn i en tabell for å finne treningssonene mine. Det er disse treningssonene som er veiledende for hvilken intensitet jeg bruker på treningen (langtur kontra terskelintervaller kontra VO2max-intervaller etc).

2) TerskelWatt (340Watt), brukes som utgangspunkt for hvilken belastning jeg setter CompuTrainer-rulla på når jeg (etterhvert) starter med de såkalte terskelintervallene (typisk 3x15min, 3x20min osv).

3) Watt på VO2max (525 Watt), brukes som utgangspunkt for hvilken belastning jeg setter CompuTrainer-rulla på når jeg kjører korte intervaller (30s - 90s) på VO2max intensitet.

4) Maksimalt O2-opptak (65 ml/min/kg) er egentlig bare et tall som viser hvilken form jeg er i, og kunne således ha blitt brukt for å spore prestasjonssøkning over tid - imidlertid måler jeg ikke denne systematisk, men konstaterer at den har økt drastisk fra 2003 til nå.

Så er det bare å trene videre for å øke Watt på terskel.
Imidlertid er det svært viktig å tenke på at Ironman Triathlon selvfølgelig er mye, mye mer enn hvor mange Watt du klarer å sykle på terskel på en sykkelrulle.
For det første skal denne Watten omsettes til en fornuftig konkurransestrategi på en Triathlonsykkel over 180km i en valgt løypeprofil. Videre skal man løpe etterpå, og treffe en delikat balanse mellom disse to grenene i en virkelighet bestående av mange andre elementer som ernæring, naturkrefter, motivasjon og hendelser forøvrig.

Selv om prestasjonene på en Ironman i det store godt korrelerer med arbeidskapasitet på terskel, finnes det en hel haug med unntak, og DNF's som viser at Watt på terskel kun er et teoretisk potensiale du har med deg til startstreken - det er da løpet starter, og som Arild Tveiten sier - det er alltid resultatet ditt på RaceDay som viser hvor god form du var i - noe jeg er 100% enig i.

Ingen kommentarer: