onsdag 26. mars 2008

BASEPERIODE 2 - Uke 3 av 4 (17 timer)

Oppsummering treningsøkter:



Kommentarer:

Denne uka krevde maksimalt med mental energi for å presse meg selv til å gjøre jobben. Alt gikk fint frem til torsdag, men da hadde jeg altså planlagt 2:30 LongRun, og 5:30 sykling og 30 minutter overgangsløp på fredag. Som kjent kom snøen på torsdag ettermiddag.
Jeg løp meg bort i Drammensmarka. Jeg falt to ganger og slo meg på isete stier med nysnø oppå, jeg hulket høyt for meg selv langt inne i skogen i smerte, kald og våt. Jeg holdt det gående på stier, skogsveier, bekkeløp og åker – litt surrealistisk var det. Heldigvis hadde jeg med meg en CamelBack med 1,5 liter Cola. Det fikk meg gjennom, og i mål etter 2 timer og 37 minutter, og 630 høydemeter.

Så hadde jeg heldigvis med reserverulla mi til Drammen, og både Racer og MTB sykkel. Planen var å sykle ute først, og så inne – men det var utelukket i snøkavet. Det ble derfor 4 timer 22 minutter inne foran ymse påskeprogram på TV (herunder ”Ni liv” i Sort/hvitt originalversjon). Til slutt måtte jeg gi tapt – det var en gedigen mental påkjenning.
Vel. Nok om det.

Uka ble i hvert fall meget solid, og de flotte terskeløktene jeg hadde på mandag og onsdag viste at jeg er på rett vei. Videre har jeg hatt tre utrolig solide og bra svømmeøkter denne uka. Jeg er superfornøyd med svømmingen for tiden. Dersom jeg klarer å holde meg der jeg er nå, er jeg mer enn fornøyd – og det til tross for at jeg nå er inne i den tyngste mengdeperioden, og burde svømme dårligere. Øktene er harde, krevende, men altså veldig artige.

Styrkemessig kjører jeg nå vedlikeholdstrening – det fungerer fint. Terskeløktene på løp og sykkel ivaretar den styrken jeg nå trenger, og bygger musklene gradvis over til mer spesifikk styrke relatert til idretten. Det er en lettelse å slippe opp på de tunge knebøy øktene.

Og så var jo dette påskeuka, og da blir det alltid mer søvn, mer og bedre restitusjon, men også noe mer sjokolade og kos. Jeg klarte imidlertid å holde vekta på samme nivå, til tross for økt kalori inntak.


Følgende økter vil jeg knytte noen kommentarer til:

1. Bakkeintervall Tredemølle (17. mars):
Jeg husket forrige mandag friskt i minne. Da kjørte jeg 5x9min, og etterpå satt jeg apatisk i 10 minutter før jeg var meg selv igjen. Startet ut med oppvarming løping 12 minutter, og kjente meg tung. Dette går ikke bra tenkte jeg - men så grep f... meg, og jeg bestemte meg for at - javel, skal det være slik skal du dæven meg få løpe 5x10minutter istedet for 5x9 minutter. Så satte jeg igang - og så merket jeg at dette var helt greit. Pulsen var lavere, beina var friske og responsive - pulsen falt godt i hvileperiodene - i det hele tatt - det var ikke så vondt som det pleier, og det til tross for at jeg økte 1 minutt på hvert intervall.

Etterpå sammenlignet jeg med de to foregående ukene, og så følgende:


3 mars (9 min. intervaller): 158bpm - 162bpm - 168bpm - 172bpm - 173bpm.

10 mars (9 min. intervaller): 160bpm - 161bpm - 167bpm - 170bpm - 172bpm.

I dag (10 min. intervaller): 156bpm - 159bpm - 161bpm - 163bpm - 164bpm.


Dette er en drastisk reduksjon i snittpuls på intervallene, men farten var lik (bekreftet av løpesensoren på klokka og farten på mølla). Stigningen var lik 6,5 %, og varigheten var lenger.
Jeg konkluderer med at jeg er i bedre form, og vurderer å øke lengden på intervallene ytterligere ved neste anledning.


2. Bakkeintervall CompuTrainer (19. mars):
Jeg hadde bestemt meg for å øke til 3x20 minutter, med 2 minutter pause. Det var jevnt tungt, men gikk greit til å være en slik type økt, og i lys av at jeg faktisk øket med 5 minutter på hvert intervall. På siste intervallet hadde jeg stigning til puls over terskel, men godt innenfor det som er akseptabelt for økta. Snittpuls på siste intervall var lik terskel, altså 169bpm.
Ser jeg tilbake på de siste øktene av denne typen, selv om intervallene da som sagt var 15 minutter og ikke 20 minutter, ser jeg at formen tydelig har forbedret seg. Det blir spennende å se neste uke om testene viser at terskelwatt har økt signifikant – jeg føler at det er tilfellet, men testen vil gi svaret.



3. Svøm Muscular Endurance Nr.6 (20. mars):
Dette ble en kjempeøkt – veldig solid, men tøff. Disse øktene som utfordrer svømmingen rundt terskel er krevende – det fordrer at man er mentalt innstilt på å ha det vondt i 40 minutter, og det kan dermed være vanskelig å mobilisere nok vilje til å starte opp.
Jeg holdt gjennomgående tidene veldig godt hele veien gjennom denne økta. Begge de negative splittene klarte jeg fint, og det viser at jeg er i ferd med å få bedre følelse for hvilken fart jeg har i vannet. Nettopp dette – å kunne avpasse intensitet og fart – tror jeg at jeg vil få stort utbytte på under svømmingen ute til sommeren.

Hovedsettet for denne økta var:




4. Svøm Endurance Nr.6 (22. mars):
Dette er en artig langdistanseøkt, der man får noen svar på hvordan man klarer å holde teknikk og flyt over lengre distanser. Man skal altså svømme 1500m i ett, men for hver 500m skal man senke tiden i forhold til foregående 500m. Det gjelder derfor å ikke starte over evne, men klare å gradvis holde teknikken, og øke farten. Det er utfordrende, men gøy når det klaffer så bra som dette.
En annen ting er at jeg aldri noen gang har svømt en 1500m i basseng på 25:24.
I 2007 svømte jeg 1500m under NM på Sognsvann, med våtdrakt og drafting på 24:55. På Gøteborg Triathlon i 2007 ble det 26:21, dog med noe løping til T1, men likevel.

Hovedsettet for økta var:



5. Svøm Endurance Nr.4 (23. mars):
Dette er en svært nyttig økt med tanke på Pacing, og følelse av fart i vannet. Her skal man hele tiden svømme parvis raskere enn foregående intervall-par. Det er ikke enkelt å få til dette for min del, men det gikk på et vis. Tidene sank gradvis, og det ble ingen kollaps på de siste parene. Veldig artig og lærerik økt egentlig.

Hovedsettet for denne økta var:






Ingen kommentarer: