tirsdag 4. mars 2008

BASEPERIODE 1 - Uke 3 av 4 (16 timer)

Oppsummering treningsøkter:



Kommentarer:

Denne uka ble veldig bra, selv om jeg på slutten ble ”syk” (en lett form for magetrøbbel), og dermed glapp intervalløkta på tredemølla som var planlagt til søndagen. Dette gjorde også at uka fikk en snau time mindre trening enn planlagt.
For øvrig var det et under at jeg klarte å gjennomføre svømmetreningen på søndag under Sibbersen Camp på Kolsås. Merkelig nok gikk det fint å svømme, med god hjelp av Cola og tom mage for øvrig.
Styrkemessig er målet allerede nådd, men jeg har bestemt meg for å fortsette max - treningen på beina også inn i neste periode, dog med noe mer eksplosive innslag på knebøy. Jeg føler nemlig denne treningen gir meg solide bein, til tross for at de selvfølgelig er tunge på løping. Imidlertid er dette ikke kritisk i denne perioden, det er tross alt bare forberedelser til de viktige Build - periodene som kommer senere, og den tunge følelsen vil da slippe opp.
Det ble mye svømming mot slutten av uka på grunn av Sibbersen opplegget på Kolsås. Det var imidlertid lærerikt, og absolutt nyttig å ta med seg videre.

Følgende økter vil jeg knytte noen kommentarer til:

1. Bakkeintervall CompuTrainer (18. februar):
Varmet opp rolig i 10 minutter. Deretter 3x15minutter med belastning 290Watt – pauser på 2 minutter. Terskel på sykkel er målt til 169bpm på 290Watt.
Snittpulsen på intervallene ble 151/159/166.
Dette var en veldig kontrollert og solid økt. Jeg økte lengden på det siste intervallet med 5 minutter, og likevel fikk jeg bedre pulsutvikling. Jeg kjente at beina var mer kjent med oppgaven nå, og det var lettere å holde jevnt tråkk og belastningen riktig gjennom intervallene. Mener å kunne registrere en forbedring fra de to tidligere øktene.


2. LongRun (19. februar):
Denne gikk i sin helhet på asfalt i området Ski/Oppegård/Kolbotn. Totalt antall høydemeter var 245 meter.
På sene mørke vinterkvelder finnes det for tiden ingen alternativer til store perioder med asfaltløping. Jeg passer imidlertid på å ise beina etter økten, slik at muskulaturen i leggene skånes mest mulig. Dette har en helt utrolig effekt, og restitusjonen er mye raskere.
Jeg syntes jeg løper fort for tiden – 4:45 min/km er raskt til meg å være på økter opp mot 2 timer. Jevn og lav puls til tross for brukbar hastighet gjør at jeg føler meg veldig komfortabel med løpingen på dette tidspunktet.


3. Langkjøring sykkel + Løp Brick (21. februar):
Jeg hadde egentlig en plan som innebar at jeg skulle kjøre deler av økta ute på MTB, men jeg kom bakpå, og kom ikke i gang med økta før etter at sola hadde gått ned. Da var det bare å gå ned på min kjære CompuTrainer og hamre ut 4 flotte timer innendørs. Det gikk brillefint – for meg er det et privilegium å få lov til å bruke så mye tid på en treningsøkt, så motivasjonen er uproblematisk.
Deretter overgangsløp (Brick) på tredemølla i 30 minutter
Syklingen gikk fint og jevnt, noe som er mulig på flate landeveier uten trafikklys og kryss eller inne på rulla. Selv om jeg kjørte siste 10 minutter av løpingen på RacePace (13 km/t) gikk det veldig greitt, og pulsen lå i sone 2 mot slutten. Denne økta var solid.


4. Svøm Muscular Endurance Nr.2 (22. februar):
Min terskelfart er målt til 1:35min/100m. Hovedsettet (Main Set B) for denne økta var:








Dette gikk greit, og hadde god kontroll på tidene. Men jeg kjente jo at jeg hadde trent mye dagen før, og det var ikke noe voldsom sprut i beina.





















Ingen kommentarer: