mandag 1. mars 2010

Gjør som svømmerne!

Kroppen er merkelig, og noen ganger er den ikke merkelig - merkelig egentlig.
Jeg har siden november (og kanskje før det) hatt vondt i høyre arm, og spesielt skulder. Når jeg har svømt (noe jeg har gjort 2-3 ganger i uka, 1 time hver gang) så har det verket i skuldra etterpå. Jeg har konkludert med smertene er svømme-relatert (dårlig teknikk) - at jeg derfor ikke tåler "så mye" svømming.
Antageligvis har det vært veldig feil.

Ved inngangen til vinterferien åpnet det seg uendelige muligheter for å fråtse i bassengtid. Jeg kastet meg ut i det, og ble med de unge svømmerne våre (de som ikke var på vinterferie), og svømte nesten hver dag - nærmere bestemt slik:

Lørdag 20/2: 3200m
Søndag 21/2: 3400m
Mandag 22/2: 3000m
Tirsdag 23/2: 6000m
Onsdag 24/2: 4000m
Torsdag 25/2: 4900m
Lørdag 27/2: 4700m
Søndag 28/2: 4600m

Det blir 33.800 meter svøm på en uke. Og etterhvert utviklet vannfølelsen seg veldig - og jeg har lært meg å svømme "grei" butterfly (4x50m) og "grei" Medley (8x100m - rundt 1:45/100m). Jeg Flipper bedre enn noengang, og svømmer med mindre bruk av krefter enn tidligere. Først og fremst har jeg opplevd gleden ved å svømme - mestringsglede, der økter på 4000 - 5000 meter har vært helt greit.

Men det merkeligste (eller ikke?) er at skuldra har blitt som "smør". Smertene er helt borte - bevegeligheten er bedret, og jeg føler meg bedre enn på lenge.
Totalt ble uka over 17 timer trening - og svømmingen har gjort at jeg ikke føler meg sliten i beina - svømmingen har en god restitusjonseffekt, samtidig som pulsen drives opp.

Nå skal jeg ned på et (for meg) normalt nivå igjen - 2-3 økter i uka. tilgjengeligheten til svømmehallen er ikke like stor fremover. Men dette har vært en svært, svært positiv opplevelse.

1 kommentar:

Imke sa...

Aaah, ja svømming ER bra :)
Og gode forhold i bassenget gjer det jo enda bedre!
Men meinar du med å svømme medley, at du svømmer alle fire stilartane etter einannan, 4x25m slik at det blir 100m intervall, eller...?
(Hadde vore tøft, det)