tirsdag 6. oktober 2009

Medium Duration Bike & Run (Joe Friel)

Er på Sessvollmoen og holder et kurs. Hadde planlagt en lang løpetur i skogen på ettermiddagen, men så pøste det ned, og det var ganske kaldt. Tanken på å bli våt etter 5 minutter, og så løpe iskald i to timer fristet lite, så jeg fant frem en treningsøkt av Joe Friel som jeg ikke hadde forsøkt tidligere, og som var beregnet på sykling/løping innendørs.

Jeg bunkret opp med sportsdrikk (da jeg svetter helt sinnsykt når jeg trener hardt innendørs), og ruslet bort til Gymsalen. Der har de OK spinningsykler og fire tredemøller.

Jeg stålsatte meg, og knuste gjennom følgende økt:

1. Bike 1,25 hours: 30-minute slow build to zone 2, 15 minutes in zone 3, 30 minutes in zone 1.

2. Run 30 minutes focusing on cadence and form, zone 1-2.

3. Bike 1,25 hours: 25 minutes each in zones 1, 2 and 3.

4. Run 30 minutes: 15 minutes focusing on cadence and form building to high zone 2, 15 minutes in zone 3.

5. Walk 5 minutes for cool-down.

TOTAL TIME: 3:30 hours. 2:30 hours bike & 1:00 hours run.

En helt vanvittig økt som jeg fullførte til minste detalj. Det var så mye svette i trimrommet at det lå store daammer rundt i området omkring sykkelen. Jeg var helt i min egen verden, og ga f.. i alle andre, focus, focus, focus.

Får vel kalle økta Dobbel-Brick, og ta den med meg videre.

3 kommentarer:

Vegard sa...

Jeg vet ikke hvem som er gærn her; Joe Friel som forslår en slik økt (inne!) eller du som går hen og faktisk gjennomfører den...

Jeg har laget min egen brickøkt på vei til barnehagen forøvrig. 30 min sykling (gjerne rundt terskel mot slutten), 10 min løping nesten alt jeg kan og da med sykkelen i hånden og 10 min rolig sykling til slutt. En barneøkt på vei til barnehagen... Men dette blir basisen i min trening til IM neste år!

kvilelaus sa...

«[...] med sykkelen i hånden [...]»

Why? – Ok, kanskje praktiske årsaker. Men er dette bra for løpesettet ditt? Dersom du gjer dette ofte nok, er eg rimeleg sikker på at du vil bli skeivbelasta i kroppen.

(Ein måndag for eit par år sidan var eg hos naprapat. Da eg la meg på benken, sette ho i å le. «Kva i hulaste har du gjort sidan sist?» lurte ho. «Du er jo heilt skeiv.» Svaret var at eg hadde vore på fjelltur, saga ned to digre tørrgraner og drassa dei nokre hundre meter gjennom tung djupsnø. Og som dei fleste andre har eg «chocolate/vanilla sides».)

Vegard sa...

..sykkelen i hånden...er jo glimrende skiftesonetrening!

Bytter på side underveis, og tror ikke dette skal være det som evt. gir meg belastningsskader!