mandag 27. juli 2009

Gjennombruddsøkt Nr.4 - Stø kurs mot Kalmar

Da har vi gjort unna gjennombruddsøkt nr.4 av 4, i Gjersjøen/Tyrigrava, og etter samme mal som de tidligere øktene.

Denne gangen var vi meg, Tove, Frode, Elin, Morten, Magnus og Igor. Espen møtte også opp, men var skikkelig kjørt etter lang og hektisk nattevakt, og tok det fornuftig. Even dukket også opp på slutten av økta, og stoppet for å ta en hyggelig prat.


Vi var også heldige med været denne gangen - det er ikke mye man krever for å være fornøyd for tiden - oppholdsvær er tilstrekkelig, og det hadde vi. Da er ihvertfall tøyet og skoa i T1 og T2 tørre, og det er jo fantastisk!



For min del ble det svøm de 1400m tur-retur. Det gikk på 21:30, som er tilnærmet samme tid som de to tidligere BT-øktene. Pulsen er rundt 160bpm, og det er kanskje litt hardt for en Ironman. Men tatt i betraktning at jeg der etterhvert får et godt Draft, så kan nok denne farten opprettholdes over distansen, og det er meget lovende til svømmetid på 1 time.

T1 var rask på 1:34. Og det gikk greit å få føttene i skoa på sykkelen. Har bestemt meg for å droppe solbriller fra start sykling, da de alltid dugger, og stort sett er i veien. Vil feste de på sykkelen, slik at de kan tas på om behovet oppstår (mye sol og/eller mye insekter i lufta).

Har alltid høy puls ut på sykkel, men det gir seg etterhvert når jeg finner rytmen.

Første sykkelrunde gikk på 38,2 km/t, og snittpuls 155bpm. (Terskelpuls er 166 - 168 bpm). Andre sykkelrunde gikk på 38,5 km/t, og snittpuls 149bpm. Ser av de tidligere øktene at pulsen ofte er høyest i starten, på grunn av hektisk aktivitet med å komme ut av T1, og komme igang med rytmen på sykkel. Etterhvert faller den til et mer komfortabelt nivå.

Tatt i betraktning at Tyrigrava er hardere enn Kalmar-løypa, og at farten på disse rundene var høyere enn konkurransefart, så ser det lovende ut med tanke på sykkeltid på 4:40 - 4:45. Jeg vil tillate meg å snitte på mellom 150bpm og 155bpm på rundene i Kalmar - men forhåpentligvis kan pulsen ligge rundt 150bpm, noe som vil være komfortabelt. Alt avhenger av vær/vind, og hvordan pulsen drifter utover i løpet.

Konklusjonen er vel at dette kan gå, og at jeg kan overleve med fart rundt 38km/t - men det er på ytegrensen av hva jeg føler er forsvarlig. Men jeg må nok ta noen sjanser her for å nå målet om under 9 timer.

T2 gikk raskt på 1:34. Tok på meg CEP kompresjonssokkene, som jeg har bestemt meg for å bruke under løpet.

Beina var veldig fine ut på løp, og jeg kjente overhodet ikke noe til syklingen. Det går naturlig i høyt tempo, og det føles godt å løpe fort. Jeg bestemte meg for å løpe 6 km denne gangen (6 runder). Tidene på den drøye kilometer-runden var: 4:25 - 4:11 - 4:17 - 4:12 - 4:16 - 4:09. Snittpuls på løpingen var 154bpm (Terskelpuls er rundt 180bpm).

Er fortsatt litt øm i leggene, men dette gir seg nå gradvis.

Dette var en veldig positiv og kontrollert gjennomføring. Har bestemt meg for å sykle med åpningstempo på 4:40, men tilpasse opp mot 4:45 underveis dersom pulsen blir for høy (opp mot 155bpm). Deretter løpe med åpningstempo på 4:30 min/km de første 10 km, og se hvordan det føles. Vil eventuelt justere tempoet noe ned fra 10km - 25km, dersom åpningstempoet ikke føles bærekraftig.

Fra 25km og inn er det uansett bare å løpe det man er god for - da settes ofte tempoet av seg selv. Uansett er ikke puls noe å se på under løpingen - den gir ofte svært dårlig indikasjon, og kan ofte lure deg til å tro du kan prestere mindre enn du faktisk kan.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg til Kalmar - det er liksom en jobb som skal gjøres, men det er mulig det kan bli gøy utover i løpingen.

Og så blir det artig å se Even tukte svenskene - han skal løpe under 3 timer, og det blir helt avsindig å se!! DET gleder jeg meg til å oppleve! Det er mulig jeg kan bli inspirert underveis.

Igjen takk til Svigerfar (og Espen) som passet syklene under svømmingen, som heiet, og tok bilder.

1 kommentar:

Einar M sa...

Lykke til i Kalmar - håper du når Målet! Virker som du har kontroll på det kontrollerbare.