torsdag 23. juli 2009

Gjersjøen 22.juli - Gjennombruddsøkt Nr.3

Da var det tid for gjennombruddsøkt nr.3 i Peak-perioden. Denne gangen kjørte vi samme løypa som forrige onsdag i Gjersjøen/Tyrigrava. Nå var det også flere med, og det er artig da det er lettere å gjennomføre en sånn økt når det er flere i løypa - det brekker opp monotonien, og bidrar til å simulere konkurransesituasjonen noe bedre.

Vi startet ut ca. kl.14:00, og deltagere var meg, tove, Morten, Frode, joachim og Igor.

Svømmingen - rundt 1400 meter T/R - gikk greit. Jeg brukte tilnærmet eksakt like lang tid som forrige onsdag - 21:30. Føler at jeg pusher litt i overkant, men håper at jeg under konkurransen finner en rygg å ligge på, og dermed at denne farten vil føles mindre anstrengende.

Rask T1 - 1:34. Og ut på sykkel i øsende regnevær. Skoa på pedalene, og denne gangen gikk det lettere å få de på - veldig bra å trene på dette.

To runder i 20,3 km løypa. Første runde på 32:32, og følte at jeg kjørte greit, men kanskje litt i overkant mtp at dette skal vare i 180km. farten ble 37,9 km/t, snittpuls 153bpm (terskel er litt over 166bpm).

Runde to var litt merkelig. Jeg merket litt surhet/slitenhet i beina og ryggen - sannsynligvis er jeg ikke helt restituert etter NM i Holmestrand på Søndag. Jeg satte derfor ubevisst ned tempoet, uten at det føltes sånn. Dette slo ut på både snittfart (37,2 km/t) og snittpuls (144 bpm).

Jeg klarte ikke helt å finne ut av hvorfor dette skjedde, men jeg får skylde på at det er kort tid etter NM på Søndag, at det regnet og var guffent vær, og at føttene ble veldig kalde. Alt dette tok vel fokuset litt vekk fra oppgaven - og det er ikke bra. Beinhardt fokus på trykk/pushing hele veien er avgjørende skal jeg klare 38 km/t i snitt. Jeg får prøve igjen til lørdag.

T2 tok litt lenger tid, da jeg ryddet litt i utstyret samtidig. T2 = 2:34.

Ut på løp kjentes beina utrolig fine, men ømheten/stivheten i leggene er selvfølgelig der fortsatt. Jeg løp lett og fint, og fikk til en jevn økning av tempoet inn mot mål. Totalt ble det løpt 10,5 km på 42:28. Det er snittfart 14,8 km/t og snittpuls på 157 bpm (terskel er litt over 180bpm).

Det går meget fort på løpingen for tiden, og jeg føler meg sterk til tross for litt øm muskulatur. Følelsen på sykkel (ikke optimal) og følelsen på løp (mer enn optimal) gjør at jeg konstant tenker på hvordan jeg bør legge opp skjemaet i Kalmar - jeg må snart få landet dette, finne en konklusjon. Det står mellom tre muligheter:

1) Svøm 1:00. Sykkel 4:40. Løp 3:15.

2) Svøm 1:00. Sykkel 4:45. Løp 3:10.

3) Svøm 1:00. Sykkel uten å se på klokka. Løp alt jeg orker.

Men vær, vind og ernæring kan jo ødelegge dette lett som ingenting, så jeg må uansett være fleksibel, og justere underveis. Men en utgangstaktikk må jeg ha i hodet - så jeg får "riktig" oppstartspace.

Uansett - vi hadde en flott gjennombruddsøkt, til tross for elendig vær. Neste økt er satt samme sted, samme opplegg, lørdag 25.juli kl.15:00. Oppmøte ca en halv time i forkant.

Avhengig av restitusjon/følelse, blir det løping 5km eller 8 km. Jeg får vurdere underveis.

Stor takk til svigerfar som passet utstyr under svømmingen, og under syklingen.

Ingen kommentarer: